Facebook RSS Kanał YouTube

Kuchnia Makrobiotyczna

Makrobiotyka to nie tylko sposób odżywiania się, to również sposób życia. Żywienie jest tylko jednym z elementów "właściwego sposobu życia", w trosce o zapewnienie sobie zdrowia i długowieczności. Ważny jest:

  • ruch na świeżym powietrzu
  • życie w przyjaznej pełnej miłości atmosferze
  • higiena zarówno ciała duchowego jak i fizycznego.

Jeżeli chodzi o zasady odżywiania, są one  bardzo restrykcyjne, jest to kuchnia roślinna, jednakże dopuszcza modyfikacje związane z rejonem zamieszkania, z uzasadnionymi  wymogami zdrowotnymi. Kuchnia makrobiotyczna jest uzdrawiająca.

 

Moje posiłki są dostosowane do mojego organizmu, zdrowia oraz  sportowego sposobu życia. Nie jestem zwolenniczką radykalnej diety. Przez dwa lata stosowałam restrykcyjnie zasady odżywiania zgodne z makrobiotyką. Czułam się świetnie , a choroba układu trawiennego, przez którą wcześniej trafiłam do szpitala - została wyleczona. Z czasem przyzwyczaiłam się do świadomego robienia zakupów, poszukiwania zdrowych produktów, myślenia o tym co jem i kiedy oraz w jaki sposób przygotowuję potrawy. Obecnie pozwalam sobie na odstępstwa ale takie , które nie powodują problemów zdrowotnych.

 

Zachęcam każdego do wypracowania własnego sposobu komponowania zrównoważonych posiłków. Trzeba kierować się intuicją , smakiem i właściwościami pokarmów oraz potrzebami własnego organizmu. Przydatna będzie wiedza o makrobiotyce, którą można znaleźć w książkach . Moją ulubioną pozycją, z której najczęściej korzystam jest książka Bożeny Cyran „ Jedz i żyj zgodnie z porami roku”.

 

W swojej kuchni używam przede wszystkim produktów roślinnych, z niewielkim udziałem białka zwierzęcego, ryb i przetworów mlecznych, które uwielbiam. Kuchnia ta nie wyklucza jedzenia mięsa, ale każdy musi sobie odpowiedzieć na pytanie czy i ile białka zwierzęcego jest mu potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Ograniczając spożywanie mięsa odciążamy organizm, a zwłaszcza wątrobę i nerki, a to sprawia, że zwiększa się  możliwość samooczyszczania.

 

Makrobiotyka stosuje się do zasad:

  1. JEDZ I ŻYJ ZGODNIE Z PORAMI ROKU ( Kuchnia Pięciu Przemian)

Wraz ze zmianą pór roku zmienia się zapotrzebowanie naszego organizmu , który dopasowuje się do zmieniających się warunków w przyrodzie.  Apetyt na sezonowe produkty to znak przystosowania do danej pory roku.

 

Kuchnia Pięciu Przemian dzieli produkty na:

  • gorące  - ostre przyprawy, takie jak np. pieprz, surowy czosnek, alkohol - ogrzewają organizm, powinno się je stosować z umiarem, zwłaszcza w zimnych porach roku.
  • ciepłe  - por, cebula, łagodne przyprawy: majeranek, bazylia, cynamon, orzechy włoskie – wspomagają aktywność
  • neutralne - zboża, gotowane warzywa, rośliny strączkowe, oprócz soi! – wzmacniają energię i równoważą pracę narządów
  • nawilżające - pokarmy soczyste: większość krajowych owoców, warzywa: sałata, kapusta, kiełki, pomidory, ogórki – sprzyjają budowie krwi i płynów odżywczych ciała
  • zimne - herbaty owocowe o kwaśnym smaku, zimna woda, owoce tropikalne, arbuzy, rabarbar, jogurt - chronią przed gorącem

 

Kuchnia Pięciu Przemian mówi:

  • budowa ludzkiego układu trawiennego przypomina przewód pokarmowy roślinożerców, zatem produkty roślinne powinny stanowić 90% naszych posiłków
  • mleko powinno być spożywane tylko w okresie niemowlęctwa
  • im mniej przetworzona żywność, tym lepiej. Zaleca się spożywanie pełnoziarnistych produktów (czyli makaron z mąki razowej, jak najmniej - a najlepiej wcale - białego pieczywa). Lepiej nie jeść mrożonek, konserw i wysoce przetworzonej żywności
  • wyeliminowanie cukru
  • regularne spożywanie posiłków - nie częściej niż co 3 godziny, ostatni posiłek około godziny 17.00
  • sen - możemy zapomnieć o chodzeniu spać o 2 w nocy, tradycyjna medycyna chińska zaleca położenie się do łóżka przed 23.00, a zimą.... około 21.00

 

Kuchnia Pięciu Przemian zaleca:

Wiosną:

  • pokarmy które zwiększają moc energii (w nas): gotowana pszenica i orkisz wzmacnia wątrobę, serce, ochrania płuca wzmacnia śledzionę, pomaga przy bezsenności, występowaniu nocnych potów oraz nierównowagi emocjonalnej
  • kiełki, warzywa  i owoce przechowywane przez zimę jak jabłka, gruszki, kompoty owoce, rośliny strączkowe: zielona soczewica, groch, fasola lima; różne gatunki ziarna, świeża zielenina: mniszek , pokrzywy, rzodkiewki, sałaty;  kiszonki: kiszona kapusta, ogórki, buraki ; potrawy kwaśne: grejpfruty, cytryna;  herbaty ziołowe
  • ryby niskotłuszczowe najlepiej spożywane 2 razy w tygodniu, tofu
  • styl lekkiego gotowania: na parze, gotowanie przez krótko w małej ilości wody, wrzucanie warzyw do gotującej się wody i natychmiastowe wyjecie, krótkie duszenie, gotowanie w szybkowarze twardych zbóż i roślin strączkowych, fermentacja czyli kiszenie żuru, zakwasu z buraków i inne.

Latem:

  • pokarmy z mniejszą dawką mocnej energii ,bardziej styl-yin (chłodzenie) żywienia
  • dużo zielonego, słodka kukurydza, owoce, orzechy, zboża i zielone warzywa (brokuły sałaty, kalafiory, kalarepy, rzodkiewki) dynia, przede wszystkim zupy krótko gotowane. Pora letnia to ruch na świeżym powietrzu i ciepło lata, które dostarczają energii jang, dzięki temu możemy ograniczyć ilość białek pochodzenia zwierzęcego. Z produktów białkowych jemy rośliny strączkowe: fasolkę, zielony groszek, bób, grzyby i nieco nabiału. Do zup dodajemy kefiru lub jogurt naturalny. Przygotowujemy twarożek z pełnego mleka wiejskiego
  • krótkie gotowanie,  na parze, obgotowywanie, krótkie obsmażanie, zapiekanie.

Późnym latem (babie lato):

  • dostarczamy produkty budujące energię
  • eliminujemy cukier rafinowany, produkty z białej maki, ryż polerowany, rafinowana sól, produkty silnie kwasowe, ostre przyprawy. Słodycze , ciasta i soki słodzone osłabiają śledzionę, spożywanie zharmonizowanych posiłków ze zbóż, warzyw i roślin sprawia, że pociąg do słodyczy z czasem mija
  • jemy zboża i kasze: jaglana , kukurydziana, jęczmienna, owies, pszenice, ryż, warzywa: marchew, dynię, szparagi, brokuły, brukselkę, kalafior, seler, ogórek, fasola, kapusta, pasternak; groch włoski czyli ciecierzyca, grzyby, słodkie owoce krajowe, ale również rodzynki, grejpfruty, melony , figi, pomarańcze,  owoce gotowane i kompoty
  • białe ryby i krewetki, gęste zupy, leczo, makarony
  • gotowanie na parze, blanszowanie, duszenie, gotowanie w szybkowarze (warzywa strączkowe).

Jesienią:

  • jedzenie wzmacniające energetycznie, dbamy o zachowanie energii i ciepła w organizmie
  • korzenne warzywa, dynia (zimowa), fasole, zboża , dodajemy do potraw dużo ziół dostępnych jeszcze o tej porze
  • do potraw dodajemy tłuszcze ( masło sklarowane, oleje tłoczone na zimno)
  • ograniczamy przetwory mleczne i jaja oraz mięsa o wysokiej zawartości tłuszczu
  • spożywamy mniej warzyw na surowo, a więcej gotowanych oraz wydłużamy czas gotowania, duszenia, pieczemy. Spożywamy pożywne, gęste zupy z dodatkiem warzyw strączkowych, cebuli, pora i przypraw (imbir, curry, pieprz, chili, ostra papryka, goździki, czosnek i inne).

Zimą:

  • gorące, energetyzujące pokarmy
  • okrągłe warzywa, marynaty, warzywa korzeniowe, itd. W okresie zimowym wybierajmy warzywa takie jak: pory, kapustę białą, czerwoną czy jarmuż, cebulę, seler, marchew i pietruszkę, brukiew, buraki, brukselki, cykorię, roszponkę i oczywiście ziemniaki. Są to warzywa bogate w witaminę C, E, żelazo, miedź i magnez.  Zimowe warzywa świetnie nadają się na surówki, zupy czy zapiekanki, a także jako przekąska , przeciery z warzyw  przygotowane latem np. przecier pomidorowy zawierający dużo potasu
  • więcej  oliwy i soli, masła, jajka i miód, orzechy, pestki , nasiona, zioła, przyprawy, suszone owoce i warzywa, grzyby. Jadamy ryby oraz drób z naturalnego chowu
  • zawiesiste zupy z dodatkiem fasoli, grochu kasz. Zupy rybne, leczo, gulasze warzywne, warzywa korzenne i kapustne gotowane, blanszowane, duszone, kiszonki, placki, ciastka i desery, rozgrzewające herbaty z imbirem, kardamonem, cynamonem, goździkami
  • przypiekanie, długie gotowanie, smażenie.

 

  1. ŻYJ W HARMONII ZE ŚWIATEM I ZE SOBĄ

Pierwszym krokiem w drodze do zdrowia jest właściwy sposób odżywiania oparty na prostych i nieprzetworzonych przemysłowo , naturalnych produktach. Aby osiągnąć równowagę w zakresie pożywienia należy jeść przede wszystkim całe, naturalne, łatwe w uprawie, przechowywaniu i przygotowaniu, pochodzące z naszej strefy klimatycznej pokarmy zrównoważone pod względem yang i yin. Unikać rafinowanych produktów: biały cukier, biała mąka, biała sól, ocet spirytusowy, słonina, konserwy, produktów instant, napoi gazowanych. Jeść rzadko i mało owoców cytrusowych, herbaty, kawy prawdziwej, martwych biologicznie jaj z fermy, tłustych ryb, mięsa i oleju rafinowanego.

Drugi krok, to poznanie siebie. Im lepiej poznajemy siebie, tym łatwiej dostrzegamy nasze mocne i słabe strony. Warto odkrywać wszystko, co jest w nas dobre i pokochać siebie takim, jakim się jest.

 

„ Kochaj więc mocno, zaczynając od siebie. Kochaj wszystko, co żyje na naszej planecie: ludzi, zwierzęta i rośliny. Dawaj innym swoja miłość hojnie i nie wahaj się jej przyjmować. Miłość nic nie kosztuje”

Bożena Cyran „ Jedz i żyj zgodnie z porami roku”

 

  1. ŚWIADOME KREOWANIE ZDROWIA

Kiedy panuje w nas harmonia, intuicja podpowiada, co jest dla nas dobre a co złe. Aby zachować równowagę potrzebujemy w równym stopniu ruchu, pracy jak i odpoczynku. Przemęczony człowiek jest podatny na wszelkie infekcje. Dlatego dla zachowania równowagi  i zdrowia potrzebna jest zmiana aktywności, przeciwna do ciągle wykonywanej. Intuicja powinna podpowiedzieć nam, w jaki sposób zachować równowagę i osiągnąć regenerację. Może to być uprawianie sportu, medytacja czy zajmowanie się sztuką. Nasz organizm, jeżeli się w niego wsłuchamy, podpowie nam, przy jakiej formie aktywności czujemy się najlepiej, co sprawia nam przyjemność, a kiedy się buntuje i trzeba odpuścić. Organizm człowieka ma moc samoregulacji i samouzdrawiania. Wszelkie niepokojące symptomy w ciele to informacja ,że oddaliliśmy się od natury, że działamy wbrew swojemu ciału, zaburzamy naturalny zegar biologiczny lub równowagę i harmonię w żywieniu.

 

10 PRZYKAZAŃ UZDRAWIANIA:

  1. Nie daj się stresowi
  2. Odtruj ciało
  3. Wzmocnij układ odpornościowy
  4. Wspomóż własną energie życiową ( właściwe jedzenie, oddech)
  5. Pozbądź się negatywnych uczuć
  6. Myśl pozytywnie
  7. Wizualizuj zdrowie i świetlana przyszłość
  8. Kochaj siebie
  9. Wyrażaj uczucia
  10. Wsłuchaj się w swoje ja (medytacja)

 

Wioletta Fałowska

Piśmiennictwo:

Bożeny Cyran „ Jedz i żyj zgodnie z porami roku”

Komentarze

Pogoda Wrocław z serwisu

BlogRSS

zobacz więcej
TRASA jest KOBIETĄ - mamy dowód
Data: 03/03/2016

W czwartkowy wieczór Ola zapytała czy nie wybiorę się pobiegać po lesie. Znaczy się czy nie pojadę na Rajd "Róża Wiatrów" do Puszczy Zielonka, na trasę „lajtową” ...