Facebook RSS Kanał YouTube

MASŁO ORZECHOWE – zrób je sama!

Jesteś kobietą aktywną, więc od czasu do czasu możesz sobie pozwolić na małe słodkie co nieco, szczególnie przed ważnym startem w zawodach. Świetnie nada się do tego krem do smarowania pieczywa. 

 

domowe masło orzechowo-czekoladowe foto: I.Trzęsicka

 

Do takich kremów zaliczamy między innymi masło orzechowe, czekoladowe, migdałowe, sezamowe, kakaowe oraz mleczno-kakaowe itp. Na samą myśl cieknie ślinka, ale pamiętaj, żeby wybierać dobrze. Podpowiem na co najlepiej zwrócić uwagę, dokonując zakupów i zdradzę swój przepis na domowe masło orzechowe.

 

SKŁAD - to chyba najważniejsza lektura dla sportowca - dokładnie czytamy etykiety. Szczególnie, jeśli masło orzechowo-czekoladowe składa się w 13% z orzechów i 7,5% z kakao, trochę dołujące, więc wybierz mądrze.

KALORIE - o tym, że kremy do smarowania są wysokokaloryczne na pewno wiemy, jednak najmniej kaloryczne są masła migdałowe, równie smaczne jak orzechowe.

CUKIER - zmora każdego, wszechobecny dodawany do wszystkiego i główna przyczyna niechcianych „boczków”. Wybierz to, które ma go jak najmniej i jeśli zawiera syrop glukozowo-fruktozowy pozostaw je na półce sklepowej…

NKT - czyli nasycone kwasy tłuszczowe, zaliczają się do nich także tłuszcze trans, niezwykle szkodliwe, których żaden producent nie wyszczególnia na etykiecie, dlatego zwracaj uwagę na zawartość i ilość właśnie NKT.

SÓL - również dodawana np. do masła orzechowego. Pamiętajmy, że dzienne zapotrzebowanie na sól to 6g, czyli 1 łyżeczka.

DODATKI - czyli emulgatory, zagęstniki, regulatory – tego nie chcemy prawda?

 

Najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie będzie zrobienie takiego masła samodzielnie! Jest to proste, tańsze i zajmie zdecydowanie mniej czasu niż porównywanie etykiet. Oto moje dwa sprawdzone przepisy.

 

 MASŁO ORZECHOWE

  • 400g orzeszków ziemnych w łupinach
  • szczypta soli

 

Wysyp obrane orzeszki na suchą patelnie i praż do momentu lekkiego zarumienienia. Następnie przełóż do blendera i zmiksuj. Część posiekanych orzeszków wyjmij i przełóż do miseczki. Resztę miksuj jeszcze kilka minut, aż powstanie jednolita masa. Następnie wysyp posiekane orzeszki do masy i włóż do słoika a następnie pozostaw na kilka godzin w lodówce.

 

kop przedtreningowy :) foto: I.Trzęsicka

 

Irena jak zwykle poszalała i przygotowała masło czekoladowo-orzechowe. Przygotowała śniadanko z 1 banana z 2 łyżeczkami masła, zjadła i pobiegła na trening :)

 

 MASŁO CZEKOLADOWO- ORZECHOWE

  • tabliczka czekolady gorzkiej 90%
  • 200g orzeszków ziemnych w łupinach
  • 2 łyżki miodu
  • ½ łyżeczki cynamonu

 

Łuskamy orzeszki, prażymy jak w powyższym przepisie i miksujemy na gładką masę kilka minut. Rozpuszczamy w garnuszku czekoladę w kąpieli wodnej najlepiej, możesz też dodać odrobinę mleka lub wody. Następnie dodaj mód i cynamon. Ciepłą masę przelej do blendera z orzeszkami i miksuj. Gęsty krem, który uzyskamy można przełożyć do słoika i przechowywać w lodówce.

 

Podobnie można wykonać masło migdałowe lub z innych orzeszków, a także krem sezamowy. Własnoręcznie zrobione produkty są o tyle lepsze, że wszelkiego rodzaju dodatki typu sól, cukier dodajemy sami i dokładnie, wiemy co jest w składzie naszego słodkiego masełka :)

 

Monika Stolarczyk

 

Komentarze

Pogoda Wrocław z serwisu

BlogRSS

zobacz więcej
TRASA jest KOBIETĄ - mamy dowód
Data: 03/03/2016

W czwartkowy wieczór Ola zapytała czy nie wybiorę się pobiegać po lesie. Znaczy się czy nie pojadę na Rajd "Róża Wiatrów" do Puszczy Zielonka, na trasę „lajtową” ...