Facebook RSS Kanał YouTube

JĘCZMIEŃ – dobry dla aktywnych

Większości z nas kojarzy się ze spuchniętą powieką lub z ... piwem, ale oprócz przykrych dolegliwości i wartości rozweselających ma całkiem sporo właściwości zdrowotnych.

 

foto: I.Trzęsicka

 

 KORZYŚCI  Wzmacnia układ pokarmowy, korzystnie wpływa na układ nerwowy oraz pęcherzyk żółciowy. Jest lekkostrawny, pomaga pozbyć się nagromadzonej wody  redukuje opuchliznę i obrzęki. Ma działanie przeczyszczające i pomaga oczyścić jelita z zalegającej żywności i metali ciężkich. Uprażony pełnoziarnisty leczy biegunki, ale nie będzie w takiej formie wskazany, kiedy dokuczają zaparcia. Chłodzi organizm i łagodzi objawy gorąca – może wreszcie Irena przestanie straszyć zimą biegając w krótkim rękawku :)

 

Kasza pełnoziarnista, nazywana czasem kiełkującą zawiera dużo więcej składników odżywczych niż powszechnie używana odmiana perłowa. Zawiera więcej błonnika, dwa razy większą ilość wapnia, trzy razy większą zawartość żelaza i o 25% więcej białka.

 

Nada się dla osób nie spożywających mięsa, należy jednak pamiętać, że w roślinach znajduje się żelazo trójwartościowe, które jest gorzej przyswajalne niż żelazo dwuwartościowe znajdujące się w mięsie, dlatego warto skonsultować się z lekarzem odnośnie suplementacji. 

 

Pomaga również w leczeniu stanów zapalnych i trądzikowych skóry i wspomaga słabe trawienie spowodowane przez nadmierne nagromadzenie drożdżowców z gatunku Candida. 

 

 DO PICIA  Na rynku można zakupić gotowe „soki” z jęczmienia, które są wytwarzane z jego liści, jednak taki wywar jest pozbawiony błonnika, a jego głównym składnikiem jest białko. Cena oczywiście zwala z nóg, a produkt nie do końca przekonuje, dlatego proponuję łatwiejszy i tańszy sposób. Taki wywar z ziaren można zrobić samodzielnie. Wystarczy ½ szklanki ziaren kaszy z pełnego ziarna uprażyć na suchej patelni i zalać 1l ciepłej wody. Gotować do miękkości ziaren. Kaszę wykorzystamy do przygotowania potrawy, a ostudzony  wywar z powodzeniem zastąpi również kawę. Można go wzbogacić sokiem z cytryny i miodem :)

 

 NA PRZEKĄSKĘ  Oczywiście sprawdzi się jako baza do sałatek, zup, czy dodatek do dania obiadowego. Dla odmiany i zerwania z rutyna proponuję przygotować z niego zdrowy, szybki i przepyszny chlebek jęczmienny z soczewicą. Zachęcam do wypróbowania przepisu:

 

foto: I.Trzęsicka

 

  • ½ szklanki kaszy jęczmiennej pełnoziarnistej lub perłowej
  •  ¼ szklanki czerwonej lub zielonej soczewicy
  • 5 łyżeczek ziaren łuskanego słonecznika
  • 2 łyżki płatków górskich
  • 2 ½ szklanki wody
  • szczypta soli
  • liść laurowy 

 

Wszystkie produkty przesyp do garnka i zalej wodą. Odstaw na 1 godzinę do napęcznienia. Rozgrzej piekarnik do 180ºC. Namoczone składniki, zagotuj i gotuj na małym ogniu przez 2-3 minuty. Przygotuj foremkę sylikonowa lub zwykłą około 20x11cm, nasmarowaną olejem.  Przelej płynną masę do formy , usuń listek laurowy. Piecz pod przykryciem z folii aluminiowej przez 1 godzinę.  Zdejmij folię i jeszcze piecz przez 5 minut, aby chlebek ładnie się zrumienił. Ostraw do całkowitego wystygnięcia, wyjmij z formy i podawaj pokrojony na kromki. Idealnie będzie się komponował z guacamole, humusem lub pesto z czerwonej papryki. 

 

foto:I.Trzęsicka

 

 PESTO Z PAPRYKI  1 dużą czerwoną paprykę umyj i wstaw w całości do piekarnika w żaroodpornym nasmarowanym odrobiną oleju, na 40 minut, kiedy pieczesz chlebek jęczmienny. Wyjmij, obierz ze skórki i usuń nasiona. Zmiksuj w blenderze. Dodaj uprażone na patelni 2 łyżki orzeszków pinii lub słonecznika – zmiksuj. Wymieszaj masę z 1 łyżką utartego sera parmezan.

 

Monika Stolarczyk

Komentarze

Pogoda Wrocław z serwisu

BlogRSS

zobacz więcej
TRASA jest KOBIETĄ - mamy dowód
Data: 03/03/2016

W czwartkowy wieczór Ola zapytała czy nie wybiorę się pobiegać po lesie. Znaczy się czy nie pojadę na Rajd "Róża Wiatrów" do Puszczy Zielonka, na trasę „lajtową” ...